مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با بیان اینکه شرایط کشور ایجاب میکند که از سیاستهای غیرقیمتی برای کنترل و مدیریت مصرف سوخت بهره بگیریم، اظهار کرد: یکی از مهمترین برنامههایی که در این دوره از مدیریت بر آن تاکید میکنیم، متنوعسازی سبد سوخت با استفاده از سیانجی است که همه ارکان پالایش و پخش برای انجام این موضوع بسیج میشوند.
محمدصادق عظیمیفر در نشستی با پیمانکاران تبدیل ناوگان سیانجی با اشاره بهشدتگرفتن رشد مصرف بنزین که به افزایش ناترازی این فرآورده منجرشده، تصریح کرد: افزون بر اقدامها و تمهیدهای اندیشیده در دوره جدید مدیریت مبنیبر افزایش تولید بنزین با حفظ کیفیت این فرآورده، همچنان روند مصرف بنزین در کشور باعث افزایش ناترازی بنزین میشود. وی در ادامه گفت: در یک ماه گذشته، مطالعهای بهمنظور احصای وضعیت موجود و اقدامهای اجراشده در حوزه سیانجی انجام و چالشهای اصلی ذینفعان مختلف این پروژه ملی شناسایی و برنامههایی در افق زمانی کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت تدوین شد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران افزود: در افق زمانی کوتاهمدت، اقدامهایی مانند پیگیری بازپرداخت مطالبات پیمانکاران سیانجی، افزایش حقالعمل جایگاههای سیانجی و بهینهکردن سهمیه سوخت تخصیصی به خودروهای دوگانهسوز در دست اقدام است تا بتوانیم ظرفیت تبدیل ناوگان خودرویی کشور را به دوگانهسوز، در یک برنامه ۶ماهه به شکل محسوسی افزایش دهیم. عظیمیفر با بیان اینکه برای افق زمانی میانمدت نیز افزایش سطح پوشش جایگاههای سیانجی با احداث جایگاههای جدید، تعویض مخازن فرسوده، اختصاصدرصد مشخصی از تولید محصولات خودرویی به خودروهای دوگانهسوز با همکاری وزارت صمت مدنظر خواهد بود، گفت: در بلندمدت انتظار داریم در صورت تحقق برنامه، تکمیل سطح پوشش جایگاهها و تبدیل خودروهای سنگین نفتگازسوز به سیانجی انجام شود.
وی در ادامه با تاکید بر ایفای تعهد شرکت ملی پالایش و پخش درباره بازپرداخت مطالبات و لزوم حفظ جریان نقدینگی پیمانکاران این طرح ملی، یادآور شد: نشستهای منظمی بهمنظور بررسی روند پیشرفت طرح در سطح پالایش و پخش و با مشارکت تمامی ذینفعان سیانجی خواهیمداشت تا منافع تمام ارکان فعال در زنجیره سیانجی و بهتبع آن پیشرفت پایدار این طرح ملی را تضمین کنیم. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در ادامه با تاکید بر لزوم تامین ایمنی خودروهای دوگانهسوز افزود: در برنامه تدوینشده، موضوع تعویض مخازن فرسوده نیز جزء لاینفک برنامه دیده شدهاست تا ایمنی خودروهایی که پیش از این و در دهه۸۰ شمسی تبدیل شدهاند، حفظ شود، همچنین با توجه به تجربه و توانمندی پیمانکاران تبدیل، انتظار میرود موضوع کیفیت قطعات نصبشده حتما در اولویت باشد.