سه شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب : 3747
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به تلاش‌های وزارت نفت برای افزایش تولید بنزین و کاهش واردات آن گفت: طبق آیین‌نامه فنی و اجرایی ماده ۲ قانون هوای پاک، اگر مصرف روزانه بنزین بیش از ۸۵ میلیون لیتر باشد، وزارت نفت دیگر الزامی به تولید بنزین با استاندارد یورو ۴ ندارد.
واردات روزانه بنزین به کشور چقدر است؟
روز گذشه کرامت ویس‌کرمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در نشست خبری با بیان اینکه به طور میانگین از ابتدای امسال، روزانه ۸ میلیون لیتر و در مهرماه روزانه ۹ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است، گفت: مصرف روزانه بنزین به طور میانگین از ابتدای امسال تا ۱۲ آبان، ۱۲۴.۵ میلیون لیتر بوده؛ در حالی که در مدت مشابه پارسال حدود ۱۱۶ میلیون لیتر بوده که افزایش ۷.۴ درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: در ۱۲ روز ابتدایی آبان امسال هم، مصرف روزانه بنزین ۱۲۲ میلیون لیتر بوده در حالی که در مدت مشابه پارسال ۱۱۳.۷ میلیون لیتر مصرف ثبت شده و افزایش ۷.۴ درصدی را نشان می‌دهد.

ویس‌کرمی با اشاره به اینکه در بخش حمل‌ونقل، مصرف گازوئیل بسیار بالاست، بیان کرد: از ابتدای امسال تا روز ۱۲ آبان، میانگین مصرف روزانه گازوئیل ۵۹ میلیون لیتر بوده است.

وی با اشاره به اجرا نشدن الزام قانونی تخصیص ساخت بر اساس عملکرد از سوی سازمان‌های راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ه‌ای و شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: با اجرا نشدن سامانه‌های سپهتن و سیپاد، طرح تخصیص سوخت بر مبنای اسناد حمل در مسیر را آغاز کردیم.

این مقام مسئول اظهار کرد: این طرح برای ناوگان باری بالای ۵۰ تن برون شهری به صورت آزمایشی آغاز شده و تا زمانی که نواقص آن برطرف نشود، در کل کشور اجرا نخواهد شد.

وی بدون اشاره به تاریخ دقیق برای پایان این طرف آزمایشی گفت: باید بازدید مشترکی با سازمان راهداری از جایگاه‌های عرضه گازوئیل داشته باشیم تا بتوانیم آن را به درستی ارزیابی کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به تلاش‌های وزارت نفت برای افزایش تولید بنزین و کاهش واردات آن گفت: طبق آیین‌نامه فنی و اجرایی ماده ۲ قانون هوای پاک، اگر مصرف روزانه بنزین بیش از ۸۵ میلیون لیتر باشد، وزارت نفت دیگر الزامی به تولید بنزین با استاندارد یورو ۴ ندارد.

وی اظهار کرد: پالایشگاه‌های کشور می‌توانند حداقل ۷۰ درصد کل بنزین تولیدی را با استاندارد یورو ۴ تولید کنند، اما مصرف بالاست و نمی‌توان این کار را انجام داد. البته شاخص‌های محیط زیستی رعایت می‌شود و فقط عدد اکتان بنزین تغییر می‌کند تا بتوانیم تولید بنزین را در پالایشگاه‌ها افزایش دهیم.

ویس‌کرمی تأکید کرد: بنزین توزیعی در کلانشهر‌های کشور مانند تهران، اراک، تبریز، مشهد، اهواز و شیراز با حداکثر توان با کیفیت یورو ۴ است.

وی با بیان اینکه ظرفیت ۲۵۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی می‌تواند به کاهش مصرف بنزین کمک کند، گفت: روزانه حداقل ۳۵ میلیون مترمکعب ظرفیت عرضه سی‌ان‌جی داریم، اما حدود ۱۵ میلیون مترمکعب آن خالی است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: قرار است ۱۰۰ جایگاه جدید در این حوزه با اولویت استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و هرمزگان احداث شود.

وی با اشاره به اهمیت افزایش تولید خودرو‌های عمومی پایه‌گازسوز تصریح کرد: قرار بوده ۹۰۰ هزار دستگاه خودروی بنزین‌سوز را به دوگانه‌سوز تبدیل کنیم که تاکنون ۴۰۰ هزار دستگاه انجام شده، اما به علت مشکل تأمین مالی و پرداخت به پیمانکاران، متوقف شد.

این مقام مسئول گفت: با حل شدن مشکل تأمین مالی، در روز‌های آینده فعالیت سامانه تبدیل خودرو‌های بنزین‌سوز به دوگانه‌سوز از سر گرفته خواهد شد. https://safireenergy.ir/vdcc.0q1a2bqmmla82.html
نام شما
آدرس ايميل شما